Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

woensdag 1 juni 2016

Heksen (11)

Wat voorafging: is Magherman boos omdat de ex van zijn vrouw hun zoon Hannes komt brengen voor het weekend? Of doet hij alsof?


‘Boos?’ herhaalt hij ongelovig, of eerder nog verbijsterd. Waarom zou hij boos zijn omdat haar ex, de man uit haar verleden, langskomt? Daar dienen exen toch voor om de kinderen af te zetten voor het weekend. Het kind is de navelstreng die hen bindt, de navelstreng die ze niet kunnen doorknippen, niet willen doorknippen.

‘Ben je boos?’ probeert ze opnieuw.
Magherman kijkt haar aan met een vernietigende blik, zo vernietigend heeft hij haar nog niet vaak aangekeken. 

Doorgaans is hij een adept van de lieve vrede, maar ook de lieve vrede heeft haar grenzen. Hij denkt: als ogen konden doden, was je nu een hoopje smeulende as, een kruimel ellende. Maar ogen kunnen niet doden, alvast de ogen van Magherman kunnen niet doden. Dus is hij zelf een brokje bittere ellende. 

‘Ik ben niet boos!’ schreeuwt hij. ‘Hoe kom je erbij? Ik ben nooit boos. Dat zou je onderhand wel mogen weten. Hooguit doe ik soms alsof ik boos ben.’ Daar is hij trouwens goed in, in doen alsof hij boos is. Het is een talent, misschien geen talent dat je kan te gelde maken, zoals tweedehands auto’s verkopen of advies geven over gewaagde beleggingen, maar toch een soort talent.      

Het Katje is niet overtuigd van zijn talent. Ze haalt alleen maar de schouders op, hulpeloos, als iemand die een vegetariër over de vloer krijgt en enkel een sappig stukje vlees op de pan heeft sudderen. 

‘Kan ik het helpen dat Swa zelf langskomt? Moet ik dan elke keer mijn ouders inschakelen? Wat heb jij in hemelsnaam tegen Swa?’
Zoveel vragen. Ook dat is een beroepsafwijking natuurlijk. 

Benieuwd naar het vervolg van 'Risk'? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten