Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

woensdag 11 mei 2016

Heksen (8)

Wat voorafging: Katje, de vrouw van Magherman wil hem een geheim toevertrouwen. Maar dan moet hij wel beloven niet met haar te spotten.

‘Ga je echt niet lachen?’
‘Natuurlijk niet,’ zegt Magherman grootmoedig. Soms kan hij best grootmoedig zijn. Als hij voelt dat hij de situatie meester is. Niet dat dominantie voor hem een doel op zich is, maar de keren dat de kans zich voordoet, vindt hij het mooi meegenomen.

‘Ik ben bang van de heksen. Als kind sliep ik altijd met het licht aan. Ik had alle soorten nachtlampjes, maar op een nacht begaven mijn lampjes het. Toen is er een heks in mijn kamer gekomen. Niet zomaar een heks, maar een afzichtelijke heks met een wrat op de neus.’

‘Vanzelfsprekend,’ zegt Magherman. ‘Een beetje heks die zichzelf respecteert, heeft een wrat op de neus. Het kan ook zonder natuurlijk, maar dat heeft geen pas.’

‘Zie je wel, je gelooft mij niet. Ook jij gelooft mij niet.’
‘Ik geloof je wel,’ sust Magherman. ‘Er zijn veel dingen in het leven waaraan ik twijfel. Ik koester het mysterie in het leven. Akkoord, ik koester het misschien wel op een zacht vuurtje, maar ik dood het niet. En ik betwijfel niet dat jij ooit als kind een heks hebt gezien met een wrat op de neus.’ Hij neemt haar hand en legt die op zijn geslacht, dat al meteen in omvang toeneemt. 

‘Mannen denken maar aan één ding,’ zegt het Katje. Ze rukt haar hand weg, trekt zoveel mogelijk laken naar zich toe en rolt er zich in.
‘Rolmops! Lakendief!’ roept hij ontstemd.

Benieuwd naar het vervolg van 'Risk'? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten