Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

woensdag 3 augustus 2016

Gips (2)

Wat voorafging: samen met mijn dochter Femke bezoek ik het ziekenhuis van Ronse. Haar pols is gebroken. Maar geneest die wel goed of moeten ze opereren om een spilletje in te brengen?

De balievrouw onderbreekt haar telefoongesprek om ons de weg te wijzen. Ze belt met een gsm. Iedereen in het ziekenhuis blijkt een gsm te gebruiken. Ik dacht dat dat verboden was.

‘We moeten de lift nemen naar nul,’ zeg ik. We bevinden ons op min twee, de gevolgen van het feit dat het ziekenhuis tegen de heuvel is gebouwd.
‘Wat een grote lift,’ zegt Femke. Ze heeft gelijk, het zijn liften die men kan aanwenden voor rolstoelen en ziekenhuisbedden.

We stappen een lange hal door, waar we een andere lift dienen te nemen. Vervolgens brengen we een eindeloze tijd door in een wachtzaal. Er zijn allemaal verschillende deurtjes, met cijfers van 1 tot 6, telkens gevolgd door een letter a of b. Het doet me denken aan - weliswaar weinig intellectuele - televisiespelletjes waar men hamsters of cavia’s door een doolhof laat trekken tot ze een deurtje binnen lopen. Welk deurtje het diertje kiest, bepaalt de prijs die de kandidaat wint. Maar ik denk niet dat er hier veel prijzen te rapen vallen.

Achter elke deur zit een kleedkamer die toegang geeft tot de radiografie. We wachten tot ze Femkes naam afroepen. Ik mag in het hokje bij de verpleegster gaan staan zodat ik niet bestraald word terwijl ze foto’s nemen van Femke. Ik zwaai naar mijn dochter die haar pols toont.

Nadien dienen we opnieuw te wachten. Ze willen weten of de foto’s van Femkes pols wel geslaagd zijn.
‘Weten ze nu al of er een spilletje nodig is?’ vraagt ze.
Ik weet het niet, ik probeer mijn onzekerheid te verbergen. Waarom zeg ik niet: geen probleem, alles komt goed! 

Benieuwd naar het vervolg van 'Risk'? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten