Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

zondag 10 februari 2019

Notenwijn (10)

Inleiding: het aangename klimaat en de prachtige omgeving doen de hoofdfiguur van 'Notenwijn' dromen van een leven als notenboer in de Vercors. De streek tussen Grenoble en Valence staat immers bekend voor zijn uitgestrekte boomgaarden vol notelaars.

Het gros van de Franse export van walnoten is afkomstig van de notelaars in de Vercors. Men verwerkt er de noten onder meer in wijn, olie, kaas en zelfs gebak.

‘Waaraan denk je?’ vraagt Sofie.
‘Ik zie mezelf reeds mijn eigen noten plukken,’ mijmer ik. Als bij ons de klamme herfst door de boomgaarden sluipt, in afwachting van de somberste dagen van het jaar. 

‘Ik zou best een goede notenboer zijn.’ Mijn stem trilt. Het moet een hard maar eerlijk beroep zijn. Werken met de handen. Ik heb het nooit goed gekund. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik in deze streek achter een computerscherm zit of belastingaangiften verwerk terwijl de zon brandt aan de staalblauwe hemel en kinderen spelen in opblaasbare zwembadjes.

‘Ik zou echt een gelukkige notenboer zijn,’ herhaal ik.

Benieuwd naar het vervolg? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten