Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

zondag 20 januari 2019

Notenwijn (8)


Inleiding: een nieuw samengesteld gezin op vakantie in de Vercors in Frankrijk, genietend van een zonnig terrasje.

De vrouw die net is opgestaan van het terras, heeft haar chocolaatje achtergelaten naast haar lege kop koffie. Ik haal het uit de wikkel en laat het op mijn tong smelten. 

Sofie installeert zich met Jitske die dadelijk naar de papieren onderlegger grijpt. Ik herken de vrouw uit Marseille die nu aan een andere tafel haar levensverhaal uit de doeken doet.

Het menu van de dag is met een keurig handschrift op een uithangbord geschreven: eerst een salade, daarna rosbief met gegratineerde aardappelen en boontjes en tot slot een dessertje. Ik lees het half luid voor en knik goedkeurend.

De man des huizes bedient op het terras in een bleke bermuda en een marineblauw hemdje waarop een wit anker en het woord ‘port’ staan geborduurd. Hij serveert een snede ijstaart versierd met framboosjes.

‘De frambozen komen uit mijn tuin,’ hoor ik hem met nauwelijks verholen trots opmerken.
De middaglucht is azuurblauw en het pleintje baadt in het heldere licht van het zuiden. De dag lijkt niet meer stuk te kunnen. Ik sluit mijn ogen en wou dat ik dit tafereel voor eeuwig kon vastleggen.

Benieuwd naar het vervolg? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten