Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

woensdag 26 augustus 2015

Gitte van de boswachter

Sinds haar debuut 'Een zuil van zout' publiceerde Kristien Hemmerechts (°1955) meer dan twintig romans, verhalenbundels en essays. Hemmerechts ontving voor haar werk onder meer de Belgische Staatsprijs. Zeker in het begin van haar carrière oogstte Kristien Hemmerechts nagenoeg unaniem lof voor haar proza. Daarna kwam er bijwijlen enige ruis op de lijn met lezers en recensenten. Allicht niet toevallig op het moment waarop Kristien Hemmerechts zich meer en meer tot een mediafiguur ontwikkelde, die over de meest uiteenlopende onderwerpen haar standpunt kenbaar maakte.

Dat neemt niet weg dat Kristien Hemmerechts zonder twijfel één van onze beste schrijfsters blijft. In 2008 verscheen van de hand van Mark Cloostermans een interessante bespreking van het oeuvre van de schrijfster met als titel 'Bloot zijn en beginnen'. 

Cloostermans bespreekt de parallellen doorheen het werk van Kristien Hemmerechts. Hij beschrijft hoe haar personages geteisterd worden door het menselijke onvermogen. Ze willen het verleden afwerpen en willen verlost worden van herinneringen, rollenpatronen en zeker ook van fatsoens- en andere normen. In haar boeken ruimt ze over het algemeen vrij veel plaats in voor de beleving van de (vrouwelijke) seksualiteit. Het ontluisterende verhaal 'Kerst' over de liefde en de seks tussen een man en zijn kindvrouw zorgde destijds bijvoorbeeld voor de nodige ophef. 

Ook nadien is Kristien Hemmerechts natuurlijk volop blijven schrijven. Daarbij ging er veel aandacht naar haar dagboek 'De dood heeft mij een aanzoek gedaan' en naar haar roman 'De vrouw die de honden te eten gaf' over de vrouw van Marc Dutroux. Het maakte dat haar roman 'Gitte' uit 2011, die ik onlangs las, misschien wat tussen de mazen van het net is geglipt. 

Gitte en haar broers Onno en Woud wonen aan de rand van een bos, waar ooit hun overgrootvader-boswachter Lionel werd vermoord. Het gezin leeft in een paradijselijke onschuld, totdat Woud waanbeelden krijgt. Gitte begint zelf te trippen en wordt later aan de universiteit verliefd op de zoon van de dichter die destijds avances maakte tegenover haar moeder. Het begin van de onthulling van het familiegeheim. 

Gitte is een roman over identiteit en afkomst, en sluit aldus thematisch aan bij haar vroeger werk. Kan een mens zich ontworstelen aan zijn (voor)geschiedenis? Waar Gitte en haar broers als kinderen een katholieke mis naspelen, zal Gitte als jongvolwassene haar 'paradijs' eerder in de seksualiteit zoeken. De roman werd destijds gemengd onthaald, maar 'Gitte' blijft een intrigerend verhaal over de mate waarin het leven van onze (voor)ouders doorwerkt in ons eigen leven.

Op haar 60e verjaardag (27/8/2015) publiceerde Hemmerechts de nieuwe roman 'Alles verandert'. Een verhaal waarin ze opnieuw de macho-seksualiteit op de korrel neemt. Hoofdfiguur is een vrouwelijke literatuurprofessor met een meer dan gewone belangstelling voor een studente.

Benieuwd naar het vervolg van 'De eenzaamheid van het grensgebied'? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten