Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

woensdag 12 augustus 2015

Jana's dagboek van een moordenaar

Foto Ingrid Deloose
"Ik ben Veronica. Ik heb een zus. Beter gezegd, ik had een zus. Mijn zus is dood. Mijn zus is dood en dat is mijn schuld. Het was niet mijn bedoeling om haar te vermoorden. Dat gebeurde gewoon."

Jana Baeskens uit Brakel moet nog 18 worden, maar ze schreef reeds het vlotte verhaal 'Veronica. Dagboek van een moordenaar'. De vijftienjarige Veronica gelooft dat ze haar kleine zus heeft vermoord. Op school wordt ze gemeden, alleen Esmeralda wil absoluut haar vriendin worden. Met een moordlustig hoofdpersonage moet dit gegeven bijna onvermijdelijk tot een merkwaardige plot leiden.

Jana heeft een thriller met een donker randje geschreven, een verhaal balancerend op de rand tussen verbeelding en realiteit. Ofschoon haar boek zich richt tot jong-adolescenten behandelt ze ook grote thema's als schuld(gevoelens), rouw en loslaten. Jana Baeskens is immers geƮntrigeerd door de menselijke psyche, wat ook uit haar volgende werken zal blijken. Ze is inmiddels reeds volop bezig aan een volgend boek, dat dit keer niet verteld is vanuit het perspectief van een moordenaar. Al komt er wel opnieuw een moord in het boek.

Nu Jana Baeskens afgestudeerd is aan het KTA in Brakel, richting Latijn-Wetenschappen, start ze binnenkort aan de Gentse universiteit in de richting taal-en letterkunde, Nederlands-Engels. Ze ziet zichzelf als 'creatief, emotioneel en leergierig', wat mij alvast een goede voedingsbodem lijkt voor een schrijverscarriĆØre.

Benieuwd naar het vervolg van 'De eenzaamheid van het grensgebied'? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten