Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

woensdag 18 februari 2015

Grensgang

Vorige week belandde ik haast per toeval in de kelderverdieping van de Standaard Boekhandel op het Gentse Sint-Baafsplein. Ik had mij laten lokken door de aankondiging dat men er de resterende stocks van de hand deed voor amper één euro het boek. Zoals meestal in dergelijke gevallen bleek het aanbod enigszins tegen te vallen. Ik stond reeds op het punt om onverrichter zake weg te wandelen, toen ik besloot om toch nog een tweede, grondiger kijk op het meest nabije rek met fictieboeken te werpen. 

Herkende ik daar die draaimolen op de kaft niet? Inderdaad, daar lag zowaar aan dumpingprijs 'Weidmanns redding' van de Duitse filosoof en auteur Stephan Thome. Ik las het boek voor het eerst in 2011 toen de Nederlandse vertaling terecht een erg lovende kritiek kreeg in De Standaard der Letteren. Het werd in Duitsland in 2010 bekroond als 'beste roman van het jaar' met de Aspekte Literaturpreis. In 2013 werd het boek verfilmd.

Bij mij is het boek vooral bekend onder de oorspronkelijke Duitse titel 'Grenzgang'. Vermoedelijk omdat ik als bewoner van het grensgebied tussen Vlaanderen en Wallonië nogal gevoelig ben voor het samenspel tussen fysieke en mentale grenzen.

Om de zeven jaar viert men in Bergenstadt het feest van Grensgang. Het duurt drie dagen en het hoogtepunt van het feest is een rondgang langs de dorpsgrenzen. Niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk worden tijdens het feestgedruis de grenzen van het menselijk gedrag opgezocht met veel bier (we zijn in Duitsland!) en geflirt.


Hoofdfiguren zijn Thomas Weidmann en Kerstin Werner die met één been buiten het feestgewoel blijven. Toch zal de zevenjaarlijkse grensgang ook voor hen een ankerpunt blijken.

Zelden heb ik een boek gelezen dat zo sensitief, subtiel en teder de toenadering tussen twee onzekere en in wezen eenzame mensen beschrijft. 'Weidmanns redding' is een boek om te lezen en te herlezen en om bovenal dankbaar te koesteren.

O ja, voor wie er mocht aan twijfelen: natuurlijk heb ik mij voor één euro een exemplaar aangeschaft.

Benieuwd naar het vervolg van 'De eenzaamheid van het grensgebied'? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten