Foto auteur

Foto auteur
Foto Maarten Marchau, provinciebestuur Oost-Vlaanderen

zondag 20 november 2016

Risk (37)

Wat voorafging: Robert wil Melanie overhalen om een klacht in te dienen tegen Freek. Maar daar voelt de stagiaire niets voor. Blijkbaar ziet zij haar stage toch enigszins anders dan Robert had vermoed.

‘Begrijp jij dan niks? Begrijp jij dan niet dat ik hem gebruik? Dat ik Freek gebruik om ervaring op te doen. Waar moet ik anders ervaring gaan opdoen?’

Daar had hij geen idee van. Robert Impens had niet vermoed dat het opdoen van seksuele ervaring tot de opdracht van haar stage behoorde. Het onderwijssysteem was de voorbije tijd natuurlijk sterk veranderd. Hij voelde zich ongemakkelijk worden.

‘Gun jij mij dan niets? Tenzij jouw saaie bijbelverhalen. Denk jij echt dat een meisje van achttien daarvoor valt? Waarom doe je altijd zo vreselijk betuttelend? Waarom vertel je mij die dingen eigenlijk?’

Omdat ze goed zijn voor je algemene vorming, wilde hij zeggen, maar hij kreeg de woorden niet meer over zijn lippen. Hij begon aan alles te twijfelen, zelfs aan de Emmaüsgangers, die hem anders zoveel zekerheid boden.

‘Waarom? Waarom vertel je ze mij?’

‘Omdat een mens niet van brood alleen leeft.’ Hij hoopte dat er nu geen gratuite grap zou volgen. In feite wou hij bijdragen aan haar vorming, ja, aan haar opvoeding zelfs. Maar hij had het gevoel dat dit niet het geschikte ogenblik was om een boompje op te zetten over haar opvoeding. Hij had zelfs even aangenomen dat ze zijn dochter zou kunnen zijn, dat hij een dochter als haar kon gehad hebben. 

Ze was zijn dochter niet, uiteraard niet, maar biologisch, qua leeftijd en dergelijke had het net gekund. Ze had in elk geval vaderlijke gevoelens in hem wakker gemaakt. Robert had nooit vermoed dat hij die in die mate had, elke vrouw voelde zich een toekomstige moeder, maar bij mannen lag dat anders. 

Benieuwd naar het vervolg? Afspraak op zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten